Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου 2018

Το 3,5% του ΑΕΠ πληρώνουμε κάθε χρόνο για τα τροχαία

Συντάκτης: 

Ανθρώπινη αλλά και οικονομική αιμορραγία προκαλούν τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα. Από τα επίσημα στοιχεία, την περίοδο 2000-2015 και σε 245.404 συμβάντα άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο 22.374 άτομα, ενώ άλλα 32.555 τραυματίστηκαν πολύ σοβαρά και έμειναν με σοβαρές αναπηρίες για την υπόλοιπη ζωή τους. Υπολογίζεται ότι το κόστος γι' αυτόν τον ακήρυχτο «πόλεμο στην άσφαλτο» υπερβαίνει τα 81 δισ. ευρώ!

Οι αριθμοί που σοκάρουν παρουσιάστηκαν στη χθεσινή εκδήλωση που οργάνωσαν η Hellastron, ο φορέας των ελληνικών αυτοκινητόδρομων, με αφορμή την ευρωπαϊκή πρωτοβουλία για τη σημερινή «Ημέρα χωρίς νεκρούς σε τροχαία», και αποτελούν ένα πολύ μικρό μέρος από τις μελέτες της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής.

«Το κόστος για την εθνική οικονομία αυτά τα δεκαέξι χρόνια υπερβαίνει τα 81 δισ. ευρώ», υπολόγισε ο πρόεδρος της επιτροπής Γιώργος Ουρσουζίδης και για να δώσει πιο χειροπιαστά το μέγεθος της επιβάρυνσης υπολόγισε ότι αναλογεί σε 5,5 δισ. ευρώ τον χρόνο, το 3,5% του ΑΕΠ. «Θα μπορούσαμε να καλύψουμε το πλεόνασμα που ζητούν οι θεσμοί», παρατήρησε.

Ο πρόεδρος της επιτροπής επέμεινε ότι με τη σωστή οδήγηση είναι εφικτός ο στόχος να μειώσουμε τις ανθρώπινες απώλειες στους δρόμους και έδωσε αναλυτικά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία το πρώτο τετράμηνο του 2018 στη χώρα μας καταγράφηκαν 26 ημέρες χωρίς νεκρούς σε τροχαία, πέντε περισσότερες σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Να σημειωθεί ότι το 2017 ήταν η καλύτερη χρονιά της τελευταίας εικοσαετίας.

Φέτος, μήνα τον μήνα οι νεκροί μειώνονται και, με εξαίρεση τον Μάρτιο, αναλογούν 1,68 την ημέρα, όταν το 2000 ξεπερνούσαν τους πέντε και το 2010 τους τρεις.

Ωστόσο, η θετική αυτή εξέλιξη επισκιάζεται από το γεγονός ότι από τον Ιανουάριο ώς τον Απρίλιο χάθηκαν 188 ανθρώπινες ζωές...

«Η κοινωνία όμως δεν συνειδητοποιεί αυτές τις απώλειες όπως συμβαίνει σε μεγάλης κλίμακας συμφορές. Η οδύνη σε ένα τροχαίο περιορίζεται στην οικογένεια και το περιβάλλον του νεκρού», είπε ο πρόεδρος της επιτροπής της Βουλής.

Ο ταξίαρχος Νίκος Σπανουδάκης, διευθυντής Τροχαίας Αττικής, έδωσε αναλυτικά στοιχεία σύμφωνα με τα οποία την περίοδο 2010-2017 στην πολυπληθέστερη περιφέρεια της χώρας καταγράφηκε μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 43,77% και των περιστατικών με σοβαρούς τραυματισμούς κατά 48,48%.

«Έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε», διευκρίνισε και θύμισε ότι το 33% των τροχαίων οφείλεται σε υπερβολική ταχύτητα και το 25% σε οδήγηση σε κατάσταση μέθης.

Είναι ανησυχητικό ότι οι περισσότεροι νεκροί είναι πεζοί και επιβάτες δίκυκλων, όπως δείχνουν τα στοιχεία για το 2017.

Την περασμένη χρονιά, για την οποία υπάρχει ολοκληρωμένη εικόνα, χάθηκαν 167 ανθρώπινες ζωές, από τους οποίους οι 33 ήταν πεζοί και σε 90 περιπτώσεις υπήρχε εμπλοκή δικύκλου.

«Η πρώτη αιτία των θανάτων για νέους κάτω των 24 ετών είναι τα τροχαία», ενημέρωσε ο Βασίλης Χαλκιάς, πρόεδρος της Hellastron, ο οποίος αυτό το διάστημα έχει εκλεγεί πρόεδρος της Asecap, της ένωσης ευρωπαϊκών αυτοκινητόδρομων.

Η Ελλάδα, από το δεύτερο εξάμηνο του 2017, διαθέτει δίκτυο 2.133 χλμ. αυτοκινητόδρομων με ευρωπαϊκές προδιαγραφές, όπως ενημέρωσε ο Φάνης Παπαδημητρίου, επικεφαλής του τμήματος στατιστικής της Hellastron.

Την τελευταία επταετία υπάρχει βελτίωση της οδικής ασφάλειας κατά 50%, αλλά με 69 νεκρούς για κάθε ένα εκατομμύριο κατοίκους η Ελλάδα παραμένει στη δεύτερη, από πλευράς επικινδυνότητας, ομάδα της Ευρώπης.

Τα σχέδια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την οδική ασφάλεια με τις αλλαγές στον ΚΟΚ και τον υπολογισμό των προστίμων αλλά και την επόμενη γενιά των αυτοκινητόδρομων παρουσίασαν οι αρμόδιοι διευθυντές Δημ. Παπαγιαννίδης και Ι. Καρνέσης.

«Χρειάζεται περισσότερη αυτοκριτική, γιατί παίρνουμε μέτρα, αλλά εξακολουθούμε να έχουμε νεκρούς», παρατήρησε ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Γ. Κανελαΐδης, με τη συμβολή του οποίου έχουν εκπονηθεί από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής δύο εθνικά σχέδια δράσης, αλλά κανένα δεν έχει θεσμοθετηθεί!

Εκπρόσωποι των εταιρειών που διαχειρίζονται τους νέους αυτοκινητόδρομους εξέφρασαν φόβους ότι το θέμα της οδικής ασφάλειας θα «μετακομίσει» στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο για το οποίο δεν υπάρχουν κονδύλια για τη συντήρησή του.

Πολίτης από την Κρήτη μίλησε για δρόμους-καρμανιόλες, ενώ από ομιλητή έγινε γνωστό ότι μετά τον θάνατο δύο νέων στα Κουνουπιδιανά Χανίων ετοιμάζονται παρεμβάσεις στον κόμβο μπροστά στο Πολυτεχνείο.

«Η μαγική λέξη είναι η πρόληψη», τόνισε ο Γιώργος Ουρσουζίδης και σε αυτό συμφώνησαν όλοι οι ομιλητές. Εδωσε έμφαση στην ενημέρωση και τη σωστή αγωγή που ήδη μπήκε στα σχολικά προγράμματα.

Παρατήρησε ότι η μείωση των τροχαίων είναι η μόνη θετική επίδραση της οικονομικής κρίσης και πρόσθεσε: «πρέπει να αλλάξουμε συμπεριφορά και να μην επανέλθουμε σε συνήθειες της τεχνητής ευμάρειας».

 

Πηγή: https://www.efsyn.gr

 

Θέσεις συμπληρωματικών μεταθέσεων έτους 2018

 

 

Πηγή:ΠΟΑΣΥ