Τρίτη, 10 Ιουλίου 2018

Δημοκρατική μεταρρύθμιση

Του Κωνσταντίνου Μαγγιώρου*

 

Δημοκρατική μεταρρύθμιση

 

        Η Αστυνομία είναι ένα αυστηρά ιεραρχημένο Σώμα, με συγκεκριμένα όρια για το επιτρεπτό και το απαγορευμένο. Η κατανόηση του ρόλου της Αστυνομίας, αποτελεί κεντρικό ζήτημα για κάθε προσπάθεια κοινωνικής αλλαγής. Ακόμη περισσότερο, η ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον και μια νέα σχέση πολίτη-κράτους εξαρτάται και από αυτή την κατανόηση.

       Ενώ η Ελληνική Αστυνομία επιτελεί πληθώρα δράσεων, ασχολείται ιδιαίτερα και επιλεκτικά με την προστασία χώρων ή περιοχών, εξυπηρετώντας ουσιαστικά, συμφέροντα της οικονομικής ελίτ της χώρας. Δείχνει μάλιστα ως πραγματική της προτεραιότητα ή ως απαραίτητη προϋπόθεση, την προστασία οικονομικά επιφανών πολιτών. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από εντολές που καλλιεργούν στερεότυπα, υπό την πίεση των εργολάβων ηθικής που πρωτοστατούν στα ΜΜΕ. Σε μια εποχή ανέχειας και υλικής επισφάλειας, επιχειρείται να ενεργοποιηθούν στο έπακρο τα συντηρητικά ανακλαστικά των πολιτών, βασιζόμενοι στον φόβο, την ανασφάλεια και την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής.

      Το βάρος που δίνεται στις πολιτικές ασφάλειας με ταξικό χαρακτήρα, συντελεί στην απομάκρυνση από την ιδέα της κοινωνικής ειρήνης, ως βασικής αποστολής της Αστυνομίας. Οι περισσότεροι από εμάς θα προτιμούσαν να απαλλαγούν από την υποψία πως αποτελούν τους μισθοφόρους της οικονομικής ολιγαρχίας, ενώ σε αντίθεση, θα επιθυμούσαν να εργάζονται σε μια Αστυνομία αρμονικά δεμένη με την ομαλή κοινωνική συμβίωση, γνήσια ταγμένη στην υπηρεσία του πολίτη. Όσο περισσότερο συνδεδεμένη με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας είναι η αστυνομία, όσο περισσότερο ανοιχτή και υπόλογη είναι προς τους πολίτες, τόσο περισσότερο κερδίζει σε υπόληψη και αποτελεσματικότητα.

       Για να επιτευχθεί βέβαια αυτό, χρειάζεται ριζική αλλαγή στις σχέσεις εξουσίας, στο σύστημα οργάνωσης και καταμερισμού της εργασίας στο εσωτερικό του αστυνομικού οργανισμού. Βασικό στοιχείο ενός τέτοιου προγράμματος, είναι η ρήξη με τον γραφειοκρατισμό και τον μιλιταρισμό. Άμεση αποστρατιωτικοποίηση της Αστυνομίας με νομοθετικές παρεμβάσεις και δη στο πλαίσιο λειτουργίας της.

        Όμως, προϋπόθεση της όποιας δημοκρατικής μεταρρύθμισης, αποτελεί και η ενδυνάμωση της εργασιακής ταυτότητας των αστυνομικών. Είναι ανάγκη για μια προσέγγιση που θα αντιλαμβάνεται τους αστυνομικούς πρωτίστως ως εργαζόμενους.

        Δυστυχώς η δομή της βασίζεται στον μιλιταρισμό και τον αυταρχισμό. Με αυτές τις τακτικές, απομονώνει κοινωνικά τους υπαλλήλους της, συμβάλλει στον κοινωνικό διχασμό και απομακρύνει το ενδιαφέρον από το πραγματικό έγκλημα, με αυταρχικές πρακτικές που συνήθως είναι η επιλογή των ισχυρών. Τόσο ως Σώμα όσο και ως υπάλληλοι, οι αστυνομικοί φαίνεται να λειτουργούν σήμερα έξω από κάθε σχέση με την κοινωνία. Γι΄αυτό απαιτείται αλλαγή της περιγραφής του έργου του Σώματος, του επαγγελματικού στάτους και της θέσης του αστυνομικού ως εργαζόμενου.

        Η δημοκρατική μεταρρύθμιση της Αστυνομίας απαιτεί συγκρούσεις, ενώ προϋποθέτει πολιτική βούληση, κοινωνική εγρήγορση, γνώση και πολιτικό σχεδιασμό. Η συμβολή οργανώσεων υπεράσπισης δικαιωμάτων, επιστημόνων, ανεξάρτητων αρχών και ενώσεων αστυνομικών που εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση, είναι απαραίτητη. Όσο αφορά την συνδικαλιστική δράση των αστυνομικών και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, απαιτείται μια ειλικρινής σχέση μεταξύ εταίρων, σε ένα εγχείρημα δύσκολο και την ίδια στιγμή εξαιρετικά επείγον.

        Με βάση το "συστημικό" της ρόλο, τις θεσμικές εκτροπές με τις οποίες βαρύνεται, πριν και μετά τη μεταπολίτευση και τη διαχρονική διαπλοκή τμημάτων της με την ακροδεξιά, η αστυνομία, είναι ίσως ο πιο απεχθής από τους κρατικούς μηχανισμούς για την Αριστερά. Αυτό όμως δεν δίνει άλλοθι στους κυβερνώντες για τον πολιτικό τους εφησυχασμό. Πόσο μάλλον όταν οι πολιτικές μεταρρυθμίσεις δεν έχουν κανένα δημοσιονομικό κόστος. Κατά την διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, παρατηρήθηκαν ενέργειες που είχαν ως στόχο την δημοκρατική μεταρρύθμιση, όπως η κατάργηση του στρατωνισμού στη Σχολή Αξιωματικών, που πραγματοποιήθηκαν όμως αποσπασματικά και όχι συντονισμένα.

Είναι ευκαιρία στα πλαίσια μιας αριστερής κυβέρνησης να τεθούν ζητήματα, στα οποία δεν είχε δοθεί μέχρι πρότινος η προσοχή που τους αντιστοιχούσε.             

Στην Ελλάδα έχει σημειωθεί μια αντί-μεταρρύθμιση στον τομέα των οργανωτικών και επιχειρησιακών πτυχών της αστυνόμευσης, από τη δεκαετία του 1990 και μετά, η οποία ενίσχυσε τον παραδοσιακό απομονωτισμό και μιλιταρισμό της Ελληνικής Αστυνομίας. Οι προοπτικές που ανοίγονται στο πλαίσιο της συζήτησης για μια δημοκρατική μεταρρύθμιση από μια κυβέρνηση της αριστεράς, είναι τα ζητήματα των ανθρώπινων δικαιωμάτων, η αποτελεσματική καταπολέμηση της κατάχρησης εξουσίας, το εύρος των αρμοδιοτήτων της Αστυνομίας, η ανάγκη επαναπροσδιορισμού της και φυσικά οι προοπτικές ανάπτυξης μιας εναλλακτικής μορφής ελέγχου της Αστυνομίας από την κοινωνία, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ τους.

        Η Αστυνομία στο όνομα της κοινωνίας και κυρίως των ευάλωτων ομάδων, η κατοχύρωση των εργασιακών και ανθρώπινων δικαιωμάτων των αστυνομικών πέρα από το στενό οικονομικό πεδίο, η υποστήριξη από την κοινότητα, η αποκατάσταση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών, αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός προτύπου δημοκρατικής λειτουργίας. Μόνο έτσι θα εδραιωθεί η αντίληψη ότι η προστασία της δημοκρατίας δεν αποτελεί περιεχόμενο αστυνομικής επιχείρησης, αλλά διαδικασία συνεχούς εμπέδωσής της, με άξονα την κοινωνική αλληλεγγύη στην οποία θα μετέχει.



*ΜΑΓΓΙΩΡΟΣ Κωνσταντίνος

Μέλος της Δημοκρατικής Ενωτικής Κίνησης Αστυνομικών (Δ.Ε.Κ.Α.)

 

 

Αυξάνεται με τροπολογία το όριο των ημερών μετακίνησης των Δόκιμων Αστυφυλάκων κατά 10 ημέρες (συνολικά 20)

 

                                                                   Τροπολογία για την αποζημίωση των Δοκίμων Αστυφυλάκων

 

Αθήνα, 10 Ιουλίου 2018

Αρ. Πρωτ.: 314/8/10

Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η

Χθες, 09 Ιουλίου 2018, το Υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε σε Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με τίτλο «Ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις - Αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας - Ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων - Επιτροπεία ασυνόδευτων ανηλίκων και άλλες διατάξεις», τροπολογία, η οποία, μεταξύ άλλων, ρυθμίζει και δύο (2) θέματα που αφορούν, το μεν πρώτο αμιγώς την Ελληνική Αστυνομία, το δε δεύτερο τα Σώματα Ασφαλείας και τις Ένοπλες Δυνάμεις.

Ειδικότερα, με την παράγραφο 1.α. της προαναφερόμενης τροπολογίας, δίδεται στην Κυβέρνηση επιπλέον προθεσμία εννέα (9) μηνών για την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος που θα καθορίζει εκ νέου το ύψος, τους όρους και τις προϋποθέσεις καταβολής των δαπανών μετακίνησης εσωτερικού και της αποζημίωσης εκπαίδευσης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.

Επισημαίνεται ότι, η έκδοση του παραπάνω προεδρικού διατάγματος ορίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 15 του κεφαλαίου Β΄ της υποπαρ. Δ.9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν.4336/2015 (Α' 94), στο πλαίσιο της αρχής της ίσης μεταχείρισης όλου του φάσματος των υπαλλήλων του Δημοσίου Τομέα και είχε ως καταληκτική ημερομηνία έκδοσης το τέλος Σεπτεμβρίου 2016. Δυστυχώς, η εν λόγω προθεσμία παρατάθηκε από την Κυβέρνηση, αναδεικνύοντας την αδυναμία και την έλλειψη συντονισμού στην έκδοση αυτού, αρχικώς μέχρι την 30-06-2017 με το άρθρο 62 του ν.4430/2016 (Α' 205) και εν συνεχεία μέχρι την 30-06-2018 με την παρ.6 του άρθρου 36 του ν.4484/2017 (ΑΊ10). Σήμερα, με την τροπολογία αυτή, παρατείνεται εκ νέου - σκανδαλωδώς και εις βάρος των στελεχών των Σωμάτων Ασφαλείας και Ενόπλων Δυνάμεων – η προαναφερόμενη παράταση και συγκεκριμένα μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου του 2018. Η δε αιτιολογία της παράτασης ξεπερνά κάθε προηγούμενο αντίστοιχης νομοθετικής ρύθμισης, αφού στη σχετική έκθεση αναφέρει ότι: «για την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος δεν επαρκεί το διάστημα που προβλέπεται σήμερα», δηλαδή για την έκδοσή του χρειάζονται τρία (3) και πλέον έτη.

Επίσης, με την παράγραφο 1.β. της παραπάνω τροπολογίας, αυξάνεται το όριο των ημερών μετακίνησης των Δόκιμων Αστυφυλάκων κατά 10 ημέρες (συνολικά 20), προς κάλυψη άμεσων αναγκών, κατά τη πρακτική τους εκπαίδευση.

Τονίζεται ότι, το ως άνω πρόβλημα, αλλά και η επίλυσή του, είχε αναδειχθεί και προταθεί, αντίστοιχα, από το προεδρείο της Ομοσπονδίας μας (σχετικές οι 314/1/17 από 30-05-2017 & 605/5/17 από 13-07-2017 ανακοινώσεις μας), στο πλαίσιο των γενικότερων προτάσεών μας για την αναβάθμιση και την ανωτατοποίηση της εκπαίδευσης των σπουδαστών στις Αστυνομικές Σχολές.

Με την ως άνω τροπολογία επιλύεται το πρόβλημα που είχε ανακύψει στην αποζημίωση των Δοκίμων Αστυφυλάκων κατά την πρακτική τους εκπαίδευση, όπως είχε αναδείξει η Ομοσπονδία, απαιτώντας την άμεση ρύθμισή του, ωστόσο τα υπόλοιπα θέματα τελούν σε εκκρεμότητα και δημιουργούν εύλογα ερωτηματικά όσον αφορά τη σκοπιμότητα της μη αντιμετώπισή τους στην παρούσα φάση.

Η αβεβαιότητα και η παραπομπή στο μέλλον της διευθέτησής τους μόνο την εύρυθμη λειτουργία της Ελληνικής Αστυνομίας δεν εξυπηρετεί.

Ο αγώνας συνεχίζεται...

Για την Εκτελεστική Γραμματεία της Π.Ο.ΑΣ.Υ.

        O Πρόεδρος                              Ο Γενικός Γραμματέας
ΓΕΡΑΚΑΡΑΚΟΣ Γρηγόριος                ΠΑΠΑΤΣΙΜΠΑΣ Γεώργιος

Πηγή:ΠΟΑΣΥ